Friday, February 24, 2012

Halsema's Pelgrimsreis Naar Kigali: "O Schone Stede, Die Wij Groeten"

Bij Femke Halsema's tweets vanuit Kigali moest ik denken aan psalm 122: "Hoe sprong mijn hart hoog op in mij, toen men mij zeide: "Gord u aan om naar des Heren huis te gaan!

Samen met Tineke Ceelen vertrok ze naar Congo op 17 februari om hulpprojecten van stichting vluchtelingen te bezoeken. Ze liep daar ergens 40 kilometer van A naar B. Onderweg tweet ze over de verkrachting van vrouwen in Kivu, doffe ellende, hutu extremisten, armoede in de omtrek van Bukavu. De projecten en van Stichting Vluchteling en de dankbaarheid van de Congolezen steken daar natuurlijk gunstig bij af.

Wanneer ze vanuit donker Congo in Kigali arriveert wordt het contrast zo mogelijk nog sterker aangezet: vanuit het chaotisch Congo aankomst in het aangeharkte Kigali. Tussen de bedrijven door wordt nog wat gebabbeld met Rosemuller die vanuit Libie de zegeningen van de NAVO interventie bezingt.

Femke heeft haar twitter volgers meegenomen op een religieuze pelgrimstocht. Ze trekt door het "dorre land" (Congo) waar een "milde regen" van lachende Congolese kindertjes haar begroeten. Om vervolgens "de donor darling te mogen ontmoeten!". Kigali, "van ver aanschouwd,wel saamgevoegd en welgebouwd. Schone stede, die wij groeten". En als slotakkoord knielt Femke als het ware nederig in het genocidememorial neer. Alvorens terug te keren naar Nederland sluit ze af met de pakkende tweet:
'If you really knew me and knew yourself, you would not have killed me'. Herinneringsgedicht Genocide-memorial
"Zo kan het ook" zou je haast tegen Victoire Ingabire willen zeggen.

No comments: