Monday, August 1, 2011

Was Campagne ChristenUnie Echt Breed Gedragen?

Gert Schutte, a former Dutch MP for the Dutch political party GPV, once said he admired the socialist party (SP)'s

"ability to combine strong roots in society with the political handwork."
Nico Schipper who wrote a very critical evaluation report of the 2010 parliamentary election for the ChristenUnie, advises the party to move away from a static top-down to a more dynamic bottom-up party organisation.
Opvallend om dan te lezen dat de onderzoeker Frank Tieskens volgens het RD precies het tegenovergesteld lijkt te beweren in het artikel „Top-downcampagne SGP pakte goed uit”. 
Ik zeg nadrukkelijk LIJKT, want ik denk dat Nico Schipper's analyse een beter beeld geeft van de werkelijke oorzaak. De werkelijke campagne van de ChristenUnie was namelijk al veel eerder begonnen en was wel degelijk ook Top-down.

Citaat uit het RD artikel:
"De centraal geleide verkiezingscampagne heeft vorig jaar goed uitgepakt voor de SGP. De ChristenUnie koos voor een traditionele aanpak en verloor kiezers.

Die conclusie trekt student Frank Tieskens van de Universiteit van Amsterdam in zijn masterscriptie ”Voor een gunstige uitslag” over de verkiezingscampagnes van SGP en ChristenUnie. Het ND berichtte er vanmorgen over.

De SGP koos er vorig jaar voor weinig over te laten aan lokale afdelingen (slechts zaken als het plakken van posters en helpen bij het organiseren van bijeenkomsten), en de campagne voor de Tweede Kamer­verkiezingen juist inhoudelijk aan te sturen door een centrale, dagelijks vergaderende campagne­commissie. Daarin zaten onder anderen lijsttrekker Van der Staaij, fractie­voorlichter De Bruyne en campagneleider Smit."

"ChristenUnie koos er op grond van eerdere ervaringen voor de campagne anders op te zetten. Niet als het werk van een kleine kring, maar breed gedragen vanuit de hele partijorganisatie.

Dat pakte slecht uit, stelde een evaluatiecommissie van de Christen­Unie enkele maanden geleden. Er ontstond een „heel complexe organisatie die niet ingeregeld bleek en op cruciale momenten niet goed functioneerde.” Er was geen duidelijkheid over de vraag wie de inhoudelijke koers in de campagne regisseerde. Hoofdrol­spelers „stonden te veel op afstand en ontbeerden hierdoor op beslissende momenten cruciale informatie.”
De campagne van de ChristenUnie was niet "breed gedragen" zoals in dit artikel gesuggereerd wordt. De strategie van de ChristenUnie was om af te rekenen met het softe imago op het gebied van integratie en aan te sturen op een kabinet met CDA, VVD en D66.

Daartoe werd Gert-Jan Segers aangesteld als direkteur van het wetenschappelijk instituut en zetten kopstukken zoals Roel Kuiper en Andre Rouvoet de aanval in op diegenen die het daar niet mee eens waren.

De werkgroep multicultureel werd op een zijspoor gezet en Cynthia Ortega moest vechten om haar plaats op de lijst.

Vervolgens werd in de evalutie door Nico Schipper  gesuggereerd dat dit allemaal geen rol speelde.

Wie houdt wie hier nu voor de gek?

No comments: