Monday, February 18, 2008

allochtonen moeheid

De opgewarmde prak van Afshin Elian wordt weer opgewarmd opgediend. Wat mij vooral tegen de borst stuit is de annexatie van het begrip "rechtse politiek". Dat nugrabteb dankbaar zouden moeten zijn vind ik ook zo'n nutteloos begrip. Een begrip dat bovendien helemaal geen aanknopingspunten voor democratisering in zich draagt. En dat vind ik nog het meest schrijnend. Als Elian nou eens een alternatief aandraagt, maar nee. Maar uiteindelijk gaat het bij Elian eigenlijk alleen maar om Iran. En in die zin vind ik het natuurlijk interessant dat hij zijn mening verkondigt. Laten meer iraniers dat doen zou ik zeggen. Het is duidelijk dat als Elian over moslims in Nederland spreekt hij eigenlijk over moslims in Iran spreekt, en dat is identiek voor veel migranten. Ze zien hun participatie in Nederland als een verlengstuk van hun participatie in het land van oorpsrong. Dat lijkt me nog de meest interessante les van Elian. En dat maakt tegelijk duidelijk dat het Islam debat eigenlijk maar een klein onderdeel is van de nieuwe wereld van migratie en ontwikkeling.

No comments: